Jak vzniká geocoin – to byl název eventu, který 9. června pořádal Standa Šesták, známý jako Chasseur.cz. Protože účast byla hojná a na toto téma moc informací není, pozvali jsme si organizátora k rozhovoru, kde jsme se pokusili vyzvědět vše podstatné.
Jak ses Ty sám dostal k vydávání geocoinů?
Když jsem se dostal ke geocachingu, o geocoinech jsem neměl tušení. Ale na jednom eventu v Olomouci jsem čistě náhodou zahlédl Czech 2007 Geocoin (Pražský groš s červeným okrajem). Ta mince mě zaujala a začal jsem pátrat, co to vlastně je a k čemu to je. Také jsem vyzvídal, jestli existuje nějaký olomoucký geocoin. V té době však ještě žádný nebyl, ale zjistil jsem, že už o tom jeden místní kačer, tuším to byl Gerdik, už kdysi uvažoval, ale nakonec z toho sešlo. Tak jsem si řekl, že je na čase tu myšlenku oprášit. No, a byl z toho první olomoucký geocoin Thalervs Olomvcensis.
Základem je dobrý nápad
Předpokládám, že první, co bych měl mít, je nápad?
Samozřejmě, nápad je základní věc. Ale nápadů má člověk spoustu, jenže ne vše se dá na geocoin použít. Je také potřeba promyslet, pro koho geocoin vlastně dělám. Jestli to má být můj osobní geocoin, v tomto případě se musí líbit hlavně mě, nebo jestli to má být třeba regionální geocoin, jestli se má týkat nějaké významné osobnosti, významné historické události apod. Pak bych měl přemýšlet tak, aby se geocoin líbil i dalším kačerům.
Motiv a pravidla
Mohu jako motiv použít v podstatě cokoli, co mě napadne? Nebo jsou v tomto směru nějaká pravidla?
Fantazii se sice meze nekladou, ale cokoli opravdu použít nelze. Každý návrh geocoinu musí před výrobou odsouhlasit Geocaching HQ. Nelze třeba použít nevhodné motivy, např. sexuální tematika, a některé symboly, např. hákový kříž. Problém by mohl být i s autorskými právy, u nás by tomu asi podléhal např. geocoin s motivem Krtečka nebo Spejbla a Hurvínka.
Můj názor je takový, že motiv geocoinu by měl být promyšlený ve všech detailech. Jestli mohu, uvedu příklad na posledním geocoinu, kterým je Rudolphus II. – Prague Geocoin 2018. Na tomto geocoinu jsem se podílel spolu se Slávkem Hoblíkem a El Důněm.
Když se na geocoin podíváte, za císařem je vidět Praha. Ale aby měl motiv souvislost s Rudolfem II., nemohli jsme použít dnešní Hradčany, které jsou sice hezké, a každý je pozná, ale v Rudolfově době Praha takto nevypadala. Praha na geocoinu je opravdu renesanční. Reverz geocoinu je rovněž ve vztahu k císaři a jeho době. Alchymie, astrologie a astronomie byly tehdy oblíbenými koníčky nejen Rudolfa, ale i dalších renesančních velmožů a na císařském dvoře v Praze pobývalo mnoho slavných osobností těchto věd. Rovněž na opisy geocoinu jsme použili font odpovídající fontu renesančních mincí.
Detailní popis geocoinu je na www.geokes.cz/rudolf-ii-geocoin.
Hledání výrobce pro geocoin
Dobrá, mám tedy nápad. Co s tím dál? Jak najdu výrobce?
No, říkáme sice „výrobce“, ale je to vlastně designer zajišťující výrobu. Samotná výroba pak probíhá ve specializované firmě podle finálního návrhu, který tento designer zpracuje. Každý nápad je totiž potřeba převést na grafický návrh, podle kterého pak geocoin vyrábí. A zpracování takového návrhu vůbec není jednoduchá věc.
Když jsme realizovali první olomoucký geocoin, chvíli nám trvalo, než jsme takového člověka objevili, ale teď jsou už designeři v ČR dost „profláknutí“ a dají se snadno vypátrat. Také už je za nimi vidět jejich práce a člověk si tak podle toho může vybrat.
Kdybych si nevěděl rady, použil bych internet a strejda Google by mi určitě pomohl najít člověka, nebo firmu, která se tím v ČR zabývá. Nebo se lze i poptat na různých geocachingových webech či fejsbůkových skupinách.
Spolupráce s designerem
Předpokládám, že výrobce, vlastně designer mi nabídne různá provedení – například použitý materiál nebo způsob výroby, je to tak? Jak vlastně taková spolupráce s designerem vypadá?
Když to celé zjednoduším, probíhá to asi takto. Mám nápad a nějakou představu, najdu a oslovím designera (v mém případě Slávka Hoblíka – Geokes.cz) a vysvětlím mu, co chci a jak by to mělo podle mě vypadat. Zde bych upozornil, že i když mám nějakou představu co a jak, nemusí to vždy znamenat, že přesně tak půjde geocoin vyrobit. Po konzultaci prvního nápadu následuje fáze pracování na návrhu a většinou i mnoha dalších konzultací, které nakonec vyústí v grafický návrh geocoinu. Jak dlouho bude tato fáze trvat? Může to být několik týdnů, ale i několik měsíců. Moje zkušenost je taková, že je dobré nic neuspěchat. Třeba na geocoinu Olomoucká Orlice jsme pracovali téměř rok, než jsme byli spokojeni. Zkrátka trpělivost růže přináší.
Jakmile je vše doladěno, hotový návrh je odeslán vybranému výrobci k vyjádření a ke zpracování. Po zpracování finálního návrhu výrobcem a jeho schválení objednavatelem (třeba mnou) zadáme do výroby raznice a vzorky. Vyrobit vzorky sice není bezpodmínečně nutné, ale je to dobré. Mohlo by se stát, že bude na geocoinu chybička a když jich výrobce dodá rovnou 300 kusů a každý bude s chybkou, co pak s tím. Znám i případy, kdy se raznice, nebo polovina raznice, musela po shlédnutí vzorků předělat. Na vzorcích se zároveň vyzkouší i varianty geocoinů, lesklý kov, patinovaný kov, barevné variace, atd. Výrobu raznice a vzorků je však potřeba předem zaplatit, cena se pohybuje okolo 10000 Kč.
Co se materiálu a způsobu výroby týká, jsou dva způsoby výroby geocoinů a ke každému jsou dané materiály, které lze použít. Buď je to ražba, kde se používá slitina mědi, niklu a případně dalších kovů. Nebo je to lití. Při lití se používá zinek s nějakými příměsemi. Vyrobené „surové“ geocoiny se pak galvanicky pokovují na požadované verze.
Trackovací čísla
Pokud chci, aby geocoiny byly „trackovatelné“, kde na ně „seženu“ trackovací čísla?
Každý geocoin musí být trackovatelný, jinak to není geocoin 🙂 Jak už jsem se zmínil, každý návrh geocoinu musí projít schválením na Geocaching HQ. A právě na HQ lze zakoupit trackovací čísla. Jeden tento kód stojí 1,50 USD a minimální počet pro nákup je 50ks. Součástí trackovacího čísla je i tzv. prefix. Jsou to první dva znaky čísla a každý si je může sám zvolit. Další věcí, kterou lze geocoin na HQ vybavit, je vlastní ikonka. Cena ikonky je 150 USD. Ikonka musí být dodána v určené velikosti a formátu a lze ji dodat kdykoliv po zaplacení poplatku.
Schvalovací proces na HQ, nákup čísel a ikonky (včetně jejího zpracování) zařídí designer. Samozřejmě pokud si to bude člověk přát, klidně si to může každý obstarat sám.
Kolik geocoinů vyrobit?
Mají výrobci geocoinů nějaké „minimální odběry“?
Minimální odběr stanovený není, ale obecně se dá říct, že čím víc geocoinů se vyrobí, tím budou levnější. Máme vyzkoušeno, že aby byla prodejní cena geocoinu tak nějak rozumná, je potřeba vyrobit minimálně 250 až 300 kusů. Ještě lépe by vycházela cena při 1000 kusech, ale je potřeba také zvážit prodejnost. Tisícovka mincí už se neprodá za měsíc, neprodá se nejspíš ani za rok. Může to trvat i několik let, pokud se vůbec prodá a člověk v tom bude mít zbytečně peníze.
Ekonomická stránka
Je nám jasné, že cena se odvíjí od mnoha faktorů, ale dokázal bys nám říci průměrné výrobní náklady a řekněme „minimální“ náklady na kus?
Na tuto otázku není jednoduchá odpověď, také je to u každého geocoinu jiné. Cenu ovlivňuje spousta faktorů, velikost geocoinu, složitost motivu, způsob výroby, zvolený výrobce, počet verzí, druhy povrchové úpravy, jestli chci vlastní ikonku nebo ne a v neposlední řadě i kurz dolaru.
Co se do ceny moc promítnout nedá je čas strávený vymýšlením a celou přípravou geocoinu. Pokud bych všechny ty hodiny promítnul do ceny, Rudolf II. by nestál 355 Kč, ale třeba 700 Kč. A to už si asi koupí opravdu málo kdo. Je to tedy spíš o tom, že to člověka baví.
Každopádně náklady na projekt geocoinu jsou většinou v řádu mnoha desítek tisíc korun.
Buďme upřímní: vytvoří-li někdo úspěšný geocoin (úspěšný v tom smyslu, že se vyprodá), může na tom vydělat?
Aby na tom člověk opravdu vydělal, myslím, aby to už stálo za řeč, muselo by se prodat tak 1000 kusů. Samozřejmě i na 300 kusech člověk něco málo vydělá, když je všechny prodá, ale zbohatnout se na tom nedá. Většinou je to tak, že realizací geocoinu mám zaplaceno několik mincí pro sebe.
Jinak to ale může být i velmi rizikový podnik. Pokud není o geocoiny zájem, rázem má člověk doma spoustu drahých kovových těžítek.
Zkouška pilkou
Na eventu se prý probírala „zkouška geocoinu pilkou“. Prozradíš nám, o co šlo?
Tato zkouška neproběhla přímo na eventu, ale na eventu byl prezentován její výsledek. Už delší čas jsme se Slávkem Hoblíkem a El Důněm diskutovali o tom, jestli se dá na pohled bezpečně rozeznat, zda je geocoin ražený a litý. Ražba geocoinu je totiž u sběratelů považována za výrobu ušlechtilejší, než lití. Na druhou stranu, některé věci zkrátka ražbou udělat nejdou, nebo by to bylo příliš drahé. A to, že je geocoin litý, ve skutečnosti vůbec nemusí znamenat, že je horší než ražený.
Každopádně z diskuse jasně vyplynulo, že u některých geocoinů, těch opravdu dobře vyrobených, nelze na první pohled 100% určit způsob výroby. Hledali jsme tedy nějaké spolehlivé metody, kterými to lze spolehlivě zjistit. Já jsem zařídil spektrální analýzu geocoinů, El Důňo je vážil a měřil a Slávek použil metodu pilníkovou. Všechny tyto metody správně odhalily, který geocoin je ražený, a který je litý.
Závěrečná doporučení
Co bys tedy doporučil každému, kdo uvažuje nad tím, že by zrealizoval svůj geocoin?
Určitě bych doporučil vše důkladně promyslet. Nejedná se o levnou záležitost, i když financování projektu se dá také řešit více způsoby. Určitě doporučuji vyhledat renomovaného designera, aby pak nebyl člověk zklamaný z výsledku. Správný designer a potažmo i samotný výrobce jsou zárukou dobrého výsledku – kvalitního a hezkého geocoinu. Zkrátka pátrejte, zkoumejte už vyrobené geocoiny, nestyďte se a ptejte se. A pak vyberte správného člověka, který vám s realizací vašeho nápadu pomůže.